Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 53 ביקורות
js_loader
תפריט

זכאות לדירה בהנחה

תוכנית דירה בהנחה היא שם כולל למגוון מסלולים בהם המדינה מאפשרת לכם לרכוש דירה במחיר זול ממחיר השוק שלה (דיור למשתכן, מחיר מטרה, דירה להשכיר ועוד). המחיר עבור כל מטר יהיה מופחת ובאזורים מסוימים תוכלו לזכות גם במענק כספי. כיצד משיגים את ההנחה ומה גובהה? הנה כל מה שאצתם צריכים לדעת על זכאות לדירה בהנחה.

 

מהי תוכנית דירה בהנחה?

המדינה יצאה במגוון תוכניות במטרה לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות על אף המחירים הגבוהים השוררים במשק. לצורך כך היא גם השיקה את תוכנית דירה בהנחה שעברה מספר גלגולים מאז השקתה. המדינה מאפשרת לזוגות צעירים וליחידם מעל גיל 35 לזכות להנחה משמעותית. התנאי לכך היא שלא הייתה לאותם צעירים דירה קודם (רוצים לעזור לאלו שאין להם ולא לאלו שיש להם) ובנוסף גם אוכלוסיות חלשות אחרות זכאיות להנות מההנחה. מטרה נוספת של התוכנית היא עידוד התיישבות במקומות בהם המדינה רוצה לחזק את ההתיישבות כמו יישובי הפריפריה. נוסף להנחה הרגילה שקיימת בכל מקום בארץ יהיו זכאים אלו שיגישו בקשה ליישוב בפריפריה במענק של בין 40 ל-60 אלף שקלים.

חשוב לציין שהדירות ניתנות בהגרלה ולכן הגשה ליישובי הפריפריה יכולה להעלות עבורכם את הסיכוי לזכייה 0יחס המגישים לעומת הזוכים בדרך כלל טוב יותר בפריפריה). בנוסף, ליושבי מקום מסוים יש סיכוי יותר גבוה לזכייה ויש לקחת גם את זה בחשבון לפני הגשת הבקשה (אם גדלתם בירושלים למשל הסיכוי שלכם לזכות בה בדירה יגדל).

כמה פרטים יבשים

מי שיזכה בדיור בהנחה יזכה להנחה של 3000 אלף שקלים או עד 20 אחוז ממחיר הדירה (הנמוך מביניהם) כלומר מדובר בהנחה לא מבוטלת. משרד השיכון מפרסם מעת לעת את התנאים ואת המפרטים הטכניים ל הדירות שהוא משווק וניתן לראות בתאר של תוכנית דירה בהנחה את כל הפרטים הרלוונטיים מומלץ גם להירשם לרשימת התפוצה של התוכנית כדי לקבל עדכונים במידת הצורך.

 

מי זכאי לקבלת דירה בהנחה?

המדינה אינה מאפשרת לכל אחד לקבל את הדירה. הנה הקריטריונים שעל בסיסם כן ניתן לקבל את ההנחה.

יש להיות חסר דירה או משפר דיור שעומד באחד מהקריטריונים הבאים:

זוגות נשואים או ידועים בציבור שמקיימים משק בית משותף. במידה ואם יחידים (גרושים אלמנים או רווקים) תוכלו להירשם להגרלה רק אם אתם מעל גיל 35. במידה ואתם הורים לילד בגיל פחות מ21 תהיו זכאים בכל מקרה להירשם להגרלה (גם אם אתם גרושים אלמנים או רווקים בני פחות מ35). יחידים חסרי דירה בני פחות מ35 (מעל גיל 26) יוכלו לקחת חלק בתוכנית דומה שנקראת משתכן צעיר.

מעבר לעניין קריטריוני משק הבית המשותף ישנם קריטריונים נוספים שניתן להשתתף בגינם בהגרלה: צעירים בני 21 ומעלה שנקבעה להם נכות של 75 אחוז ומעלה על ידי הביטוח הלאומי. אלו זכאים לקצבת נכות ממשרד הביטחון או לקצבת שירותים מיוחדים בגובה של 50 אחוז. נפגעי פעולת איבה ועוד. מומלץ לבדוק את כל הקריטריונים באתר משרד השיכון ולפנות לייעוץ במידת הצורך אם יש לכם התלבטות לגבי זכאותכם.

 

מה זה חסרי דירה ומשפרי דיור?

תנאי סף להגשת מועמדות לדירה בהנחה היא להיות סחר דירה או משפר דיור. הנה ההגדרות של שני המושגים האלה בקצרה.

חסרי דירה – אנשים שלא היו בעלים של יותר משליש דירה לא שכרו דירה בדמי מפתח (חוק הגנת הדייר) ואין להם זכויות על משק קהילתי חקלאי או דירה שנמצאת בשלבי בניה. הורים לילד מתחת לגיל 21 יחשבו חסרי דירה גם אם הייתה להם בעלות על פחות מ50 אחוז דירה במשך שנה וחצי לפני הגשת הבקשה.

משפרי דיור – משפרי הדיור זכאים להנחה רק אם לא נותרו חסרי דירה שמחשפים את הדירות בהנחה זאת מתוך כוונה לעזור יותר למי שאין לו כלל ולא למי שרק רוצה לשפר ולהיטיב את תנאי חייו. פעמים רבות משפרי דיור לא יזכו להנות מההנחות ותינתן עדיפות משמעותית חסרי הדירה. משפרי דיור הם אלו שהיה בבעלותם למעלה משליש נכס בתקופת הזמן של שלוש שנים לפני הגשת הבקשה (או שעמדו באחד מאותם קריטריונים שהוצגו כחלק מחסרי דירה – דמי מפתח, משק קהילתי או חקלאי וכו').

 

תהליך מימוש הזכות

אתם עומדים באחד מהקריטריונים. מזל טוב! אתם זכאים לקבל דירה בהנחה. תהליך הקבלה כרוך בכמה שלבים:

הוצאת אישור זכאות – ישנן מספר חברות הרשמה שמנפיקות אישור זכאות. החברות יבחנו שאתם אכן עומדים בפרמטרים והוצאת זכאות ולאחר מכן ינפיקו לכם אישור על כך. הוצאת אישור הזכאות כרוכה בתשלום.

הרשמה להגרלות – המועדים השונים של הגרלות מפורסמים בכלי התקשורת ובאתר משרד השיכון. באתר גם תוכלו למצוא לכמה זמן ההגרלה תהיה פתוחה. מומלץ להיות מוכנים מראש ולדעת למקד את החיפושים שלכם בצורה יעילה שכן יש כמות רבה מאוד של פרויקטים שנפתחים להגרלה בכל פעם. כדי להירשם להגרלות עליכם להקליד את מספר תעודת הזהות באתר ההגרלות ואת הסיסמא שתקבלו לאחר הנפקת אישור הזכאות שלכם. מותר להירשם במקביל למספר הגרלות ומי שאין לו מחשב בבית יוכל לגשת למחלקת סיוע דיור ולהירשם להגרלה דרכם.

ההגרלה – תוצאות ההגרלה ישלחו לאחר כ10 ימים לכתובת הדואל שהזנתם בבקשה. בכל פרויקט תוכלו לראות כמה נרשמו וכמה מתוכם זוכים. התוצאות יפורסמו גם באתר ההגרלה באופן אנונימי ותוכלו לראות גם שם אם זכיתם ובאיזה פרויקט זכיתם. אם זכיתם בהגרלה מסוימת כל יתר ההגרלות שנרשמתם אליהן (ניתן להירשם לכמה הגרלות במקביל) יבוטלו באופן אוטומטי. במידה וזכיתם בפרויקט מסוים תזומנו לכנס שיסביר לכם מעט על הפרויקט בו זכיתם.

מימון הדירה וקבלת משכנתא – לאחר הזכייה יש ליצור קשר עם הבנקאים למשכנתאות ולוודא שיש לכם זכאות לקבלת משכנתא. הבנקים רשאים לחשב את שווי הדירה לפי הערכת שמאי ולא לפי המחיר שבו היא נקנתה בפועל. גובה המימון שהבנקים מעניקים לאלו שזבו בדירה בהנחה בדרך כלל גבוה – במקרים רגילים ניתן להשיג עד 75 אחוזי מימון ואילו בזכאות לדירה להנחה ניתן להגיע עד גובה של 90 אחוז! לאחר לקיחת המשכנתא תדרשו להגיע לפרויקט לבחור דירה ולחתום על רכישתה. הסדר של בחירת הדירות היא לפי סדר ההרשמה להגרלה ועל הרוכשים יהיה לבחור דירה תוך 45 דקות מתוך הדירות שנותרו בפרויקט. לאחר בחירת הדירה תידרשו לחתום על כתב התחייבות לרכישת הדירה וייתכן ותדרשון לשלם איזשהי מקדמה.

 

ביטול זכייה והרשמה נוספת

במידה והחלטתם בסוף לא לממש את זכאות גם על דירה שזכיתם בה בהגרלה תוכלו לעשות זאת בכל שלב אם לא חתמתם חוזה עם הקבלן. ניתן לבטל את הזכייה דרך אתר ההגרלות והביטול ייכנס לתוקף תוך 72 שעות. לאחר הביטול יהיה ניתן להירשם להגרלות נוספות לכן חשוב לבטל את הזכייה מהר וכך לזרז את תהליך הכניסה להגרלות אלטרנטיביות

 

סיכום

המדינה מעניקה תנאים טובים לצעירים ולאוכלוסיות חלשות נוספות כדי שיוכלו לממש את חלום הדירה. דירה בהנחלה מאפשרת הנחה של מאות אלפי שקלים ועוד מענק בגובה כמה עשרות אלפי שקלים לאלו שירכשו דירה בפריפריה. האוכלוסיות שיכולות להנות מדיר בהנחה הם זוגות צעירים, יחידת מעל גיל 35 וכאלו שיש להם אחוזי נכות. מומלץ להישאר מועדונים בקריטריונים והפרויקטים הקיימים דרך אתר משרד השיכון. בהצלחה!

אנו במשרד יועץ המשכנתאות אוהד וויס מייעצים כבר שנים רבות בתחום המשכנתא למאוד לקוחות מרוצים. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ובקשה ונעמוד לרשותכם במיטב המקצועיות והאדיבות.

זכאות לדירה בהנחה
זכאות לדירה בהנחה
לשיתוף המאמר לחצו:

אהד ויס בפייסבוק | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 53 ביקורות
js_loader
תמונת פרופיל אהד ויס
אהד ויס,
יועץ משכנתאות מורשה
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם אהד ויס >>
ההלוואה מיועדת אך ורק לבעלי נכסים בשיעבוד נכס >>